Mezinárodní automobilová federace FIA zahájila vyšetřování incidentu z nedělní Velké ceny Mexika, kdy se pilot Racing Bulls Liam Lawson jen těsně vyhnul dvěma traťovým komisařům. Ti v kritický moment přebíhali trať, aby uklidili úlomky po předchozí nehodě. Podle záběrů z palubní kamery se situace mohla změnit v tragédii.
K události došlo ve třetím kole závodu. Maršálové měli povolení vstoupit na trať poté, co první zatáčkou projel celý startovní peloton. Ve stejnou chvíli se ale Lawson vracel z boxů po výměně předního křídla. Komisaři o jeho návratu nevěděli a ocitli se přímo před jeho monopostem.
Na začátku Velké ceny Mexika vběhli na trať komisaři, kteří chtěli odklidit nepořádek z předchozí havárie. Do místa ale přijel pilot Liam Lawson a jen těsně se oběma mužům vyhýbal. Incidentem se nyní zabývá FIA⤵️
— iROZHLAS.cz/sport (@iROZHLAS_sport) October 27, 2025
https://t.co/NSNDa9RdT9
Šokovaný Novozélanďan okamžitě reagoval do týmového rádia. „Bože, děláte si legraci? Mohl jsem je k***a zabít!“ rozčiloval se, když jen o pár metrů minul dvojici maršálů. Záběry ukázaly, že šlo o mimořádně nebezpečnou situaci, která mohla skončit tragicky.
FIA připouští chybu v komunikaci
Federace po závodě uvedla, že komisaři dostali pokyn ke vstupu na trať až po průjezdu vozů prvním úsekem. Jakmile se však zjistilo, že Lawson je v boxech, měl být rozkaz zrušen. V dané části trati navíc vlály dvojité žluté vlajky. Co přesně vedlo k tomu, že maršálové na trať přesto vběhli, je nyní předmětem šetření.
„Po incidentu v první zatáčce jsme byli informováni, že na trati zůstaly úlomky. Komisaři byli vysláni k úklidu, jakmile všechna auta projedou. Když se ukázalo, že Lawson je v boxech, pokyn jsme odvolali a vyvěsili žluté vlajky. Stále vyšetřujeme, co se poté stalo,“ uvedla FIA v oficiálním prohlášení.
Organizace zároveň zdůraznila, že si váží práce místních maršálů, kteří působí jako dobrovolníci. „Jejich profesionalita a oddanost jsou neocenitelné pro každý závod, který pořádáme,“ doplnila federace.
Virtuální safety car zmařil závěrečné drama
Druhý moment, který vyvolal rozporuplné reakce, přišel až v závěru závodu. Carlos Sainz ztratil kontrolu nad vozem Ferrari a zastavil v únikové zóně u stadionu Foro Sol. I přesto, že vůz byl částečně mimo trať, vedení závodu aktivovalo virtuální safety car.
Neutralizace přišla v nejnapínavější části závodu, kdy Max Verstappen útočil na druhého Charlese Leclerca. Kvůli zásahu FIA už nizozemský jezdec neměl šanci na útok, stejně jako Oscar Piastri na Olivera Bearmana.
Podle FIA šlo o standardní bezpečnostní postup. „Sainz se roztočil a zastavil na nechráněném místě. Z vozu se začalo kouřit a objevilo se podezření na oheň. Bylo nutné zasáhnout,“ vysvětlil mluvčí federace.
Po odtažení vozu závod pokračoval až v posledním kole. Přestože zásah VSC zabránil závěrečným soubojům, FIA trvá na tom, že šlo o správné rozhodnutí v zájmu bezpečnosti.

