Max Verstappen se po Velké ceně Saúdské Arábie ostře vyjádřil k pětisekundové penalizaci, která ho pravděpodobně stála vítězství. Nizozemský pilot odmítl jít do podrobností – podle něj by totiž mohl čelit následkům od Mezinárodní automobilové federace (FIA).
„Nemůžete říct svůj názor, protože to není vítané. Nebo lidé prostě nezvládají celou pravdu. Upřímně – radši toho moc neřeknu,“ prohlásil podle BBC čtyřnásobný šampion po závodě. Verstappen byl penalizován za to, že v souboji s Oscarem Piastrim v první zatáčce opustil trať a získal tím výhodu. Přestože Verstappen zůstával v čele až do prvních zastávek v boxech, musel si odpykat trest a předal vedení právě Australanovi, který si dojel pro své třetí vítězství v pěti závodech.
Verstappen poukázal na to, že pravidla FIA se změnila, a že za kritiku nebo sprostá slova nyní hrozí až měsíční zákaz činnosti a ztráta bodů. „Nemůžete nadávat, ale zároveň nesmíte být kritičtí žádným způsobem, který by mohl ‚ublížit‘ nebo být ‚nebezpečný‘… Je toho hodně, co musíte hlídat. Takže je prostě lepší mlčet,“ dodal.
Tvrdá pravidla
FIA upravila svá pravidla během zimy, mimo jiné kvůli incidentům z loňské sezony, kdy piloti používali silnější výrazy na tiskových konferencích. Verstappen si například podle Sky News musel po incidentu v Singapuru odpracovat „veřejně prospěšné práce“ v motorsportu, Charles Leclerc dostal za podobné chování pokutu v Las Vegas.
Během závodu bylo z jeho rádiové komunikace patrné, že s penalizací nesouhlasí. Jeho tým Red Bull byl rovněž kritický. „Připadá mi to přísné. Kam se podělo ‚nechte je závodit‘ v první zatáčce?“ řekl šéf týmu Christian Horner.
Podle komisařů bylo běžně za takový manévr udělováno deset sekund, ale trest snížili na pět kvůli tomu, že se incident odehrál hned po startu. Piastri byl v momentě nájezdu do zatáčky jasně vedle Verstappena, přesto Max projel šikanu mimo trať a udržel vedení. Podle pravidel FIA měl mít v takové situaci jezdec na vnitřní straně (Piastri) nárok na prostor – což splnil.
Piastri následně kontroloval závodní tempo, přestože Verstappen v prvním stintu jezdil velmi rychle. Díky výbornému manévru kolem Hamiltona ve vysokorychlostních zatáčkách 22 a 23 minimalizoval ztrátu v kole, kdy Verstappen pykal.
Profesionál vůči kolegovi
Max Verstappen byl na adresu Piastriho překvapivě zdrženlivý. „Je velmi vyrovnaný, klidný, a to se odráží i na trati. Doručuje, když má. Dělá minimum chyb – a to je přesně to, co potřebujete, když bojujete o titul,“ oznámil.