Lando Norris a Oscar Piastri přišli po Velké ceně Las Vegas o druhé a čtvrté místo kvůli nadměrnému opotřebení planku. Rozhodnutí otevírá titulový boj, zvyšuje šance Maxe Verstappena a zároveň rozpoutalo posměšné reakce soupeřů. Red Bull neváhal přilít olej do ohně.
McLaren prožil v Las Vegas divokou noc. Oba jezdci zajeli silný závod, ale technická kontrola po dojezdu ukázala příliš velké opotřebení spodní desky. FIA toleruje devítimilimetrový limit, Norris se dostal pod hranici o 0,12 a 0,07 milimetru, Piastri dokonce o 0,26, 0,1 a 0,04 milimetru. Tým tak spadl z pódiových pozic na chvost výsledkové listiny. Norrisův náskok v čele šampionátu klesl na 24 bodů, stejně jako rozdíl mezi ním a Verstappenem.
Tlak na McLaren roste a titulová matematika se mění
Případ ostře připomněl letošní precedenty. FIA už během sezony vyloučila několik jezdců kvůli opotřebení planku či příliš nízké hmotnosti monopostu. Letos to postihlo Ferrari v Číně i Sauber v Bahrajnu. McLaren tak věděl, že šance na milost je mizivá. Ztráta výsledků z Vegas navíc srovnala bodově obě týmové jedničky. Verstappen se díky tomu přiblížil a znovu má šanci na pátý titul. Norris však situaci drží v rukou. V Kataru mu stačí dojet před Verstappenem i Piastrim v závodě i sprintu a titul uzavře.
McLaren ale kromě sportovních následků čelí i posměchu. Red Bull využil situaci po svém. Jeho simracingová odnož zveřejnila ironické video, ve kterém na setup screenu zvedá světlou výšku. Fanoušci to okamžitě pochopili jako narážku na Vegas i opakované potíže Ferrari, které kvůli obavám z opotřebení během roku často zvyšovalo světlou výšku a tím ztrácelo rychlost. Video rychle obletělo sociální sítě a přidalo další vrstvu do už tak vyhroceného souboje.
Diskvalifikace přepisuje výsledky a hýbe pořadím
Ztráta obou McLarenů proměnila pořadí závodu. George Russell se posunul na druhé místo, Andrea Kimi Antonelli získal třetí pódium sezony. Pro Piastriho jde o tvrdý zásah, protože ještě před polovinou roku vedl šampionát. Letos už jde o páté a šesté vyloučení, což ukazuje, jak přísně FIA sleduje opotřebení dílů, které přímo ovlivňují výšku vozu. Poslední pódium, které padlo kvůli planku, se datuje do Belgie 2024, kde Russell přišel o vítězství kvůli podváze monopostu.
Diskvalifikace tak znovu podtrhla letošní téma: drobný technický detail dokáže zamíchat celou sezonou. McLaren musí situaci rychle obrátit, protože závěr roku nabízí už jen Katar a finále v Abú Zabí. Verstappen cítí příležitost a Red Bull jí dodává vlastní show. Norris a Piastri teď potřebují víc než rychlost. Potřebují čistý víkend, jinak se historická sezona může zlomit úplně jiným směrem, než ještě před Las Vegas čekali.

