Jezdec Max Verstappen připouští, že letošní sezona Formule 1 pro něj zatím nepůsobí jako skutečný boj o titul. Nevnímá snad konkurenci, nebo je to taktika?
Čtyřnásobný mistr světa letos vyhrál dvě ze sedmi dosavadních Velkých cen, ale na čele průběžného pořadí šampionátu figuruje až na třetím místě – 25 bodů za lídrem Oscarem Piastrim z McLarenu. Na záda mu navíc dýchá další jezdec McLarenu, Lando Norris, který má stejně výher jako Verstappen a za Piastrim zaostává jen o tři body.
Přesto Verstappen nepůsobí, jako by vážně věřil v zisk pátého titulu. „Snažím se odvést maximum a trochu si to užít,“ řekl pro BBC holandský pilot. „Nejvíc mě baví vědomí, že jsme rychlí. To mě nabíjí. Letos to zatím bylo nahoru a dolů – některé závody skvělé, ale jinde jsme byli úplně mimo. A to mě nebaví. Nemůžu říct, že bych si to vyloženě užíval… Mám to rád, ale zatím to není sezona, která by mi zůstala navždy v paměti,“ konstatoval.
McLaren vládne
Podle Verstappena jsou současné limity Red Bullu jasné – auto je silné na tratích se středně rychlými a rychlými zatáčkami, jako je například ta ve španělské Barceloně, ale na pomalých městských okruzích s hrboly a obrubníky výrazně ztrácí.
„Není to o tom, že bych si nevěřil,“ vysvětluje. „Přijedu na okruh a udělám, co je v mých silách. Když auto zvládne páté místo, přivezu páté. Když je na vítězství, pojedu o vítězství. Nezabývám se tím víc, než musím – šetří mi to energii a mám víc času i mimo závody.“
Piastri však Verstappena ze hry o titul rozhodně neodepisuje. „Nemyslím si, že je mimo. Rozdíl není velký a Red Bull byl konkurenceschopný na víc než jen pár tratích. Určitě s ním dál počítáme,“ řekl pro Sky News lídr šampionátu.
Nová pravidla zázraky nepřinesou
Velká cena Španělska přináší i technickou novinku – FIA zavádí přísnější testování pružnosti předního křídla, čímž chce zabránit týmům zneužívat ohýbání k dosažení aerodynamických výhod. Flexibilní přední křídla, vyrobená pomocí speciálních uhlíkových technologií, pomáhají týmům optimalizovat výkon vozu v různých rychlostech – na rovinkách „uhýbají“ a snižují odpor, zatímco v zatáčkách se opět přitlačují.
Red Bull doufal, že tato změna zpomalí McLaren, ale Verstappen si nedělá iluze. „Muselo by se změnit víc věcí, aby nám to zásadně pomohlo. Všichni to pocítí, někteří víc, jiní míň, ale revoluce to nebude. Možná trochu jiná rovnováha vozu, ale žádné velké časové rozdíly nečekám,“ dodal.
Hamilton má jasný názor
Lewis Hamilton z Ferrari se připojil ke kritikům změny. „Pružná křídla byla záplatou na špatně navržený technický předpis. Díky nim se tahle generace vozů řídila o něco příjemněji. Teď jdeme opačným směrem,“ prohlásil. Uvidíme, jak si holandský jezdec poradí k konkurencí. Není totiž vůbec slabá.