Legendární konstruktér Formule 1 Adrian Newey usedne od příští sezony do křesla šéfa týmu Aston Martin. Stáj ze Silverstonu tak vstupuje do další významné fáze přerodu, která přichází jen 13 měsíců poté, co na pozici týmového šéfa a generálního ředitele nastoupil Andy Cowell.
Newey, jenž do Aston Martinu oficiálně nastoupil letos v březnu po svém odchodu z Red Bullu, dosud působil jako „managing technical partner“. V rámci pětileté smlouvy má potenciál vydělat až 30 milionů liber ročně včetně bonusů. Jeho jmenování do čela celého týmu je logickým krokem. Člověk, který stojí za 14 tituly mistrů světa jezdců a 12 tituly konstruktérů (Williams, McLaren, Red Bull), se v podstatě okamžitě stal autoritou v otázkách techniky i směru vývoje.
Cowell ustupuje do strategické role
Andy Cowell, někdejší šéf Mercedesu, se přesune na pozici šéfa strategie. Bude se soustředit především na partnerství s Hondou, která bude od roku 2026 dodavatelem motorů, a také na koordinaci se společnostmi odpovědnými za paliva.
Podle BBC předcházely změně v hierarchii neshody mezi Neweym a Cowellem ohledně vedení týmu a koncepce monopostu pro rok 2026. Oficiální vyjádření Aston Martinu hovoří o snaze „umožnit oběma maximálně využít jejich silné stránky a odborné zkušenosti“.
Newey povede techniku i provoz na trati
Aston Martin uvedl, že Newey bude mít pod palcem kompletní technickou část týmu včetně provozu monopostu o závodních víkendech. Stane se tak čtvrtým šéfem týmu Aston Martin za poslední čtyři roky, a to po Otmaru Szafnauerovi, Miku Krackovi a právě Cowellovi.
Majitel týmu Lawrence Stroll zdůraznil, že změna je výsledkem vzájemné dohody. Zároveň dodal, že Neweyho povýšení mu umožní „naplno využít jeho kreativní i technický talent“.
Co to znamená pro Aston Martin?
Cowell byl podle oficiálního prohlášení klíčovým aktérem rozsáhlých strukturálních změn, které mají tým připravit na éru tovární spolupráce s Hondou. Nyní, jak sám říká, je „správný čas předat založené základy“ Neweymu.
Aston Martin tak vchází do zlomového období s jedním z největších mozků v historii motorsportu v čele. Pokud se strategická restrukturalizace osvědčí, může rok 2026 znamenat pro tým ze Silverstonu největší šanci na průlom od jeho vstupu do F1.

