Šéf Mercedesu mění postoj k navrhované změně pravidel pro sezonu 2026, která by omezila elektrický výkon pohonných jednotek. Zatímco Red Bull a Ford jsou pro, Mercedes už není zásadně proti. Spor se ale přesouvá i k váze nových monopostů.
Toto Wolff vyzval k „otevřenosti“ při posuzování navrhované změny pravidel pro sezonu 2026, přestože ještě nedávno tento návrh označil spíše za „vtip“. Nyní se zdá, že i humor se může stát realitou, když existují pádné argumenty.
O co se přesně jedná?
Formule 1 se připravuje na jednu z největších revolucí v historii. V roce 2026 vstoupí v platnost nové technické regulace, které radikálně promění podobu pohonných jednotek i samotných vozů. Jedním z návrhů, o kterém se na posledním jednání diskutovalo, je snížení míry elektrické energie využívané při jízdě. Přestože se očekávalo hlasování, nakonec k němu nedošlo. Změnu by musely schválit čtyři z pěti výrobců motorů: Mercedes, Ferrari, Red Bull-Ford Powertrains, Audi a Honda.
Toto Wolff před jednáním návrh zesměšňoval přirovnáním k diskusím o americké politice na Twitteru, ale nyní zaujímá smířlivější postoj. „Čím blíž jsme novým pravidlům, tím více každý z nás hájí zájmy svého týmu – je to naše povinnost,“ řekl pro Sky News. „Nikdo neví, jak se to projeví v praxi. Bude to katastrofa při rekuperaci energie na tratích jako Baku nebo Monza? Doufáme, že ne. Ale nechceme nic měnit teď na základě dohadů.“
Mercedes údajně patří k týmům, které jsou na nová pravidla nejlépe připraveny. Při poslední změně pohonných jednotek v roce 2014 dominoval tým tři roky po sobě. Nyní ale Wolff tvrdí, že dlouhodobá dominance jednoho týmu sportu škodí. „Užili jsme si úspěšná léta od roku 2014, ale z dlouhodobého hlediska to není dobré pro F1,“ přiznal. „Musíme hledat rovnováhu mezi tím, co je dobré pro Mercedes, a co je dobré pro sport jako celek.“
Podle rodilého Rakušana byly původní předpisy postaveny na tehdejší snaze přitáhnout automobilky jako Audi či Porsche – například tím, že až 50 procent výkonu mělo být zajištěno elektrickou energií. Měnit pravidla teď by podle něj bylo vůči novým výrobcům nefér.
Spor o hmotnost monopostů
Dalším sporným bodem je plánované snížení minimální hmotnosti vozů na 768 kilogramů – tedy o 32 kglilogramů méně než dnes. Cílem FIA je učinit vozy obratnějšími a podpořit atraktivitu závodění. Změny má být dosaženo menším rozvorem a šířkou karoserie. Christian Horner, šéf týmu Red-Bull, ale varuje, že nové těžší pohonné jednotky snahu o odlehčení vyvažují. „To číslo vzniklo náhodně. Motory jsou těžší a do toho máme snížit váhu celého auta? To bude obrovská výzva,“ řekl podle PlanetF1.
Týmy podle něj budou muset dělat obtížné kompromisy – například nasazení ocelových slidů na podlaze by mohlo přinést úlevu formou přidání 5 kilogramů k minimální hmotnosti. Uvidíme, jak se stáje dohodnou. V sázce je celá budoucnost F1.