Lewis Hamilton prohlásil, že „stále miluje“ Formuli 1, i přesto, že má za sebou pravděpodobně nejtěžší víkend své dosavadní kariéry ve Ferrari – Velkou cenu Maďarska. V sobotu po kvalifikaci, kde skončil až na 12. místě, navíc prohlásil, že „je k ničemu“. Zatímco jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval pro Ferrari první pole position v sezóně, anglická legenda zůstala mimo hru.
V neděli dopadl závod podobně. Hamilton skončil na stejném místě, kde startoval – dvanáctý. Leclerc sice dlouho držel tempo s vítěznými McLareny, ale ve třetí části závodu zvolnil, patrně kvůli technickým problémům, a dojel čtvrtý. Hamilton po závodě přiznal, že se cítí podobně jako po kvalifikaci. „Děje se toho hodně v zákulisí, co není zrovna ideální. Ale určitě si z víkendu odneseme nějaké poznatky,“ sdělil pro BBC.
Jak už to tak bývá, když se nedaří, na povrch vyplouvají spekulace. Je za zenitem? Odejde z Ferrari dřív, než se čekalo? Možná dokonce ještě letos? „Vrátím se. Po letní přestávce budu závodit v Nizozemsku. Těším se na to,“ rázně utnul fámy Hamilton. Každý, kdo ho zná, ví, že jeho odhodlání a vůle nikdy nezmizely. A výkony Leclerca po posledních vylepšeních vozu dávají alespoň nějaký důvod k optimismu.
„Na voze jsme provedli určitá vylepšení, to je bez debat,“ řekl podle Sky News Hamilton. „Samozřejmě nás mrzí, že nejsme tak konkurenceschopní jako ti vpředu, ale Charles ukázal sílu během posledních dvou závodů. Auto se zlepšuje – musíme z něj ale dokázat dostat víc.“
Vasseur má jasno
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur přinesl do celé situace trochu nadhledu. „Když jste sedminásobný šampion a vypadnete v Q2, zatímco váš týmový kolega je na pole position, je to těžké. Chápu Hamiltonovu frustraci,“ zdůraznil.
Šéf stáje také vysvětlil, že Ferrari zvolilo v závodě riskantní strategii s jednou zastávkou a tvrdými pneumatikami – a ta nevyšla. „Na okruhu, kde se těžko předjíždí, je to zkrátka hazard. Ale Lewis se vrátí, tím jsem si jistý,“ přiznal. Podle něj víkend nevypadal zdaleka tak špatně, jak napovídají výsledky. V první části kvalifikace byl Hamilton jen o 0,155 sekundy pomalejší než Leclerc.
Od závodu v Miami v květnu byli oba jezdci Ferrari v kvalifikaci téměř vyrovnaní – a Hamilton Leclerca porazil v kvalifikaci třikrát ze čtyř závodů před Belgií. Jenže pak přišly chyby – v Belgii i Maďarsku. Přesto všechno je průměrná ztráta Hamiltona na Leclerca v kvalifikaci letos pouhých 0,146 sekundy – a to vůči jezdci, kterého mnozí považují za nejrychlejšího kvalifikanta současnosti.
Stará škola
Kritici připomínají Hamiltonovy loňské potíže proti Russellovi v Mercedesu. Hamilton se stále zcela nesžil s aerodynamikou nových vozů s přísavným efektem, zavedenou v roce 2022. Styl brždění, na kterém stavěl svou kariéru, do nové éry příliš nezapadá – a zdá se, že se přizpůsobuje pomaleji než ostatní. Nezbývá než čekat, zdali legenda povstane z popela. Doufáme, že ano.