George Russell znovu připomněl období, kdy formule bojovala s nejbolestivějším problémem posledních let. Britský jezdec odhalil, že vedení Mercedesu mu v minulosti zatrhlo neobvyklý test, který měl ukázat extrémní porpoising na simulátoru. Opatření vyvolalo údiv i v paddocku, protože tým tehdy hledal každou možnou cestu, jak se zbavit brutálního poskakování svého monopostu.
Mercedes v sezoně 2022 těžce doplácel na konstrukci vozu W13. Auto ztrácelo přítlak, zvedalo se od asfaltu a vzápětí se znovu přisávalo k trati. Celý proces se opakoval v rychlých vlnách, které ničily stabilitu vozu i jezdců. Russell popsal, že kabina tehdy připomínala vibrační stroj, protože se třásly ruce, oči i záda. Dokonce řekl, že v prvním roce v Las Vegas „neviděl brzdné tabule“, protože monopost narážel do asfaltu tak tvrdě, že mu rozmazával obraz.
Zákaz, který překvapil jezdce
Russell s Lewisem Hamiltonem proto chtěli posadit jednoho z hlavních inženýrů do simulátoru. Záměr byl jednoduchý. Nechat ho na vlastní kůži pocítit záznam telemetrie z Baku, kde porpoising dosáhl vrcholu. Podle Russella mělo předváděcí kolo ukázat, jak drsně se auto chová, když pod ním kolabuje proudění vzduchu. Očekávali pouhý test, ale týmový bezpečnostní pracovník pokus okamžitě zastavil. Podle Russella jim řekl, že jízda je „příliš nebezpečná“.
Brit popsal, že to pro něj byla lekce, jak extrémní síly tehdy působily na piloty. Tvrdil, že posádka jezdila v takovém otřesu dlouhé minuty a cítila dopady ještě po závodech. Vzpomínal i na rozhovory v paddocku. Podle něj polovina startovního pole přiznávala podobné potíže a někteří jezdci se prý v rychlých úsecích báli pustit oči z trati.
Porpoising se vrací ve špatnou chvíli
Problém se letos znovu objevil. McLaren přišel v Las Vegas o oba vozy po diskvalifikaci kvůli nadměrnému opotřebení skluzných plátů, které často souvisí právě s agresivním poskakováním. Situace přišla ve chvíli, kdy tým bojuje o titul. Lando Norris může rozhodnout už v Kataru, pokud získá aspoň o dva body víc než Max Verstappen a Oscar Piastri.
Russell přitom prožívá slušnou sezonu. Vyhrál závody v Kanadě a Singapuru, pravidelně se drží v čelní pětce a v průběžném pořadí je čtvrtý. V porovnání s minulými roky ale Mercedes pořád hledá rychlost. Brit přesto působí jistěji a tvrdí, že současné vozy už nejsou tak extrémní jako dřív.
Celý příběh tak ukazuje, jak rychle se může svět formule změnit. To, co bylo ještě nedávno nebezpečným experimentem, dnes slouží jako připomínka éry, která postavila jezdce i konstruktéry na hranici možností. A přestože Mercedes stále dohání konkurenci, Russellovy vzpomínky dokazují, že některé změny přišly právě včas.

