Formule 1 se po letní pauze vrací do Zandvoortu a s ní i spekulace o budoucnosti jezdců. Vrátí se Alex Albon do Red Bullu, když letos ve Williamsu působí silněji než Carlos Sainz? A co čeká slavnou trať ve Spa, nové motory či pneumatiky na různých površích? Otázek je skutečně mnoho.
Před námi je posledních deset závodů sezony 2025. V čele šampionátu je Oscar Piastri, který má devítibodový náskok na týmového kolegu z McLarenu Landa Norrise. S blížícím se restartem sezony se znovu rozjíždějí spekulace o budoucnosti jezdců. A jedním z nejčastějších témat je otázka, zda by se Alex Albon mohl vrátit do Red Bullu.
Albon, Sainz a nekonečné porovnávání
Thajský jezdec letos ve Williamsu podle Motorsport potvrzuje své schopnosti a v přímém srovnání má navrch nad Carlosem Sainzem. To svádí k úvaze, že by mohl být srovnatelný i s Charlesem Leclercem. Jenže Formule 1 není tak přímočará. Historie ukazuje, že přímé porovnávání jezdců podle jejich týmových kolegů může být zavádějící.
Pokud bychom čísla brali doslova, znamenalo by to, že Verstappen je sotva rychlejší než Hülkenberg. To rozhodně neodpovídá realitě. Vše ukazuje na to, že výkon není jen otázkou čisté rychlosti. Rozhodující je, jak jezdec zapadne do týmu, zda mu vyhovuje charakteristika vozu a jak dokáže přizpůsobit svůj styl jízdě, kterou auto vyžaduje.
Filosofie Red Bullu: hvězdy vyrábíme, nekupujeme
Zásadní je také samotná strategie Red Bullu. Po odchodu Christiana Hornera převzal větší vliv Helmut Marko, nyní ve spolupráci s Laurentem Mekiesem. Přesto se filozofie nezměnila. „V Red Bullu hvězdy vyrábíme, nekupujeme je,“ shrnul situaci Marco. I proto není Albonův návrat na pořadu dne, ačkoliv letos působí velmi přesvědčivě.
Velká diskuse se vede také kolem kalendáře. Spa-Francorchamps má smlouvu až do roku 2031, ale v letech 2028 a 2030 se závod v Belgii nepojede, protože jej nahradí jiný evropský podnik. Nejčastěji se zmiňují tratě v Barceloně nebo Imole, které mají nejistou budoucnost, a spekuluje se i o návratu Turecka.
Motory a hluk jsou citlivé téma
Neméně důležité je i téma nových motorů. Od příštího roku zmizí složitá součást MGU-H, což vyvolalo podle BBC otázky, zda budou monoposty hlučnější. Podle odborníků však rozdíl nebude dramatický, protože turbodmychadla zůstávají a právě ta zvuk tlumí nejvíce. Diskuse o návratu atmosférických motorů sice probíhají, ale jde spíše o dlouhodobou úvahu.
Formule 1 tak vstupuje do rozhodující části sezony nejen s napínavým soubojem o titul, ale i s řadou otázek o budoucnosti jezdců, tratí a technologií. Odpovědi se budou hledat nejen na asfaltu v Zandvoortu, ale i v zákulisí.