Slavný závod 24 hodin Le Mans už v letošním roce zná svého vítěze. Na konci se radovali Brit Mike Conway, Japonec Kamui Kobajaši a Argentinec José María López startující v barvách Toyoty. Pro všechny tři se jedná o premiérový triumf.
Závod, který se konal už po devětaosmdesáté v historii, se měl uskutečnit v tradičním červnovém termínu, ale kvůli divákům v ochozech byl přesunut až na druhou polovinu srpna. Na tribuny nakonec dorazilo kolem padesáti tisíc diváků, tedy přibližně dvacet procent z průměrného počtu z předchozích let. V loňském roce se kvůli koronaviru jelo úplně bez fanoušků.
Vytrvalostní automobilový závod nakonec neměl překvapivého vítěze. Toyota dokázala zvítězit i v předchozích třech letech, ale tentokrát zcela změnila sestava jezdců. Trojice Conway, Kobajaši a López ujela v Toyotě TS050 Hybrid 371 kol, tedy o dvě více než jezdci na druhém místě. Stříbrnou příčku obsadili stájoví kolegové, třetí byl Alpine A480-Gibson.
Za dva roky se vrátí známé značky
Úvodní podnik 24 hodin Le Mans se konal už v roce 1923 a pořádá se každoročně (výjimkou byly roky, kdy probíhala světová válka). Mezi vítěze se v historii zapsalo několik světových jezdců včetně těch, kteří dříve závodili ve formuli 1.
Jedním takovým byl například Španěl Fernando Alonso, který slavil v letech 2018 a 2019. Povedlo se mu to v barvách Toyoty a z letošního vítězství jeho pokračovatelů měl jistě velkou radost.
Japonská značka dominuje i díky tomu, že má nadstandardní podmínky. V nejvyšší kategorii prototypů, označovaných jako hypercars, postavila Toyota jako jediná ze všech startujících tovární tým. Poté, co svůj odchod oznámily Porsche a Audi, mají Japonci mezi soupeři jenom soukromé stáje. V letošním ročníku bylo na startu jenom pět hypercars.
Za dva roky, na výročí sto let od prvního ročníku, by se mělo startovní pole výrazně proměnit a do bojů se vrátit známé značky. Do závodu by se zase měly zapojit tři nejúspěšnější týmy v historii slavného závodu – Porsche (19 vítězství), Audi (13) a Ferrari (9).