Více
    26.6 C
    Czech
    Pátek, 20 května, 2022

    Formule 1 na prahu změn. Jezdci od příští sezony nasadí kamery a pojedou více sprintů

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Nový ročník formule 1 je v plném proudu. Odjely se už čtyři závody, naposledy se jezdci představili minulý víkend na okruhu v italské Imole. Kromě toho už se ale řeší také sezona nadcházející, zasedání komise F1 přineslo několik důležitých změn, které na stáje a její zástupce čekají do budoucna.

    Předešlý víkend se nesl ve znamení drtivého vítězství Maxe Verstappena na trati v Imole. Velkou cenu Emilie Romagny si úřadující mistr světa naprosto podmanil, vyhrál sprint i hlavní závod a snížil náskok současného lídra pořadí Charlese Leclerca. Navíc, svého rivala Hamiltona předjel o jedno celé kolo.

    O tom už ale sportovní veřejnost pár dní ví. Co se ale teprve dít bude, jsou nová pravidla, na kterých se včera shodla komise formule 1. Po jejím zasedání je jasné, že čeká mistrovství od příští sezony řada novinek. Týkat se budou sprintů, kamer na helmách, pneumatik nebo samotných monopostů.

    Šest sprintů, menší vozy a kamery

    Ti, co začali sledovat formuli 1 až v poslední době, si už možná stihli všimnout, že se v některých závodech nejezdí tradiční kvalifikace, ale nahradil ji sprint. Ten navíc závodníkům přičítá také body do celkové tabulky. Letos se na Apeninském poloostrově jel první, jezdce čekají ještě dva další.

    Od příští sezony by ale měl počet sprintů vzrůst až na šest. Mělo tomu tak být už letos, vloni se ale týmy nedokázaly domluvit na navýšení rozpočtového stropu. To se podařilo až nyní. Komise F1 hovořila také o budoucnosti pohonných jednotek. Jejich změny by měly být markantní už od roku 2026.

    Padesát procent elektřiny, zbytek udržitelné palivo. Takhle nějak zní plány na přestavbu pohonů, které by mělo ulehčit životnímu prostředí, ale také financím. Vedení formule 1 se rozhodlo řešit také pravidla aerodynamiky vozidel. Tady je přehled toho, o co se bude snažit:

    • Nižší hmotnost vozů
    • Menší rozměry vozů
    • Zlepšení pravidel závodění tak, aby vozy mohly jet blíž u sebe
    • Zjednodušení některých komponentů vozů, aby došlo ke snížení nákladů
    • Větší používání udržitelných materiálů či technologií

    Ruku v ruce jde s novými nápady také postupné ubírání sad pneumatik, které mohou týmy využít. Ve dvou závodech příští sezony byl měl být počet snížen ze 13 na 11, aby se vidělo, jak budou stáje reagovat. Co se zkouší už letos, jsou kamery na helmách jezdců. Ty budou od příštího roku povinné.

    Sledujte nás na sítích

    NEJNOVĚJŠÍ