Brit Lewis Hamilton odstartoval svou premiérovou sezónu ve Ferrari s velkými očekáváními. Zimní přestup měl přinést novou energii i chuť do boje a první výsledky to potvrzovaly – pole position a vítězství ve sprintu v Číně vypadaly jako ideální rozjezd. Jenže euforie rychle vyprchala. Hamilton se s týmem spíše trápí při hledání konkurenceschopnosti, než aby slavil výrazné úspěchy.
Po čtrnácti závodech je bilance rozpačitá. V kvalifikacích Hamilton prohrává s Charlesem Leclercem 12:5 a v průměru ztrácí podle Sky News necelé dvě desetiny sekundy. Na první pohled nic lichotivého, ale při bližším pohledu se ukazuje, že forma není tak špatná. Po úvodních šesti závodech byla ztráta výraznější, od května se ale smrskla na pouhých 0,078 sekundy. Proti jednomu z nejrychlejších pilotů planety to rozhodně není ostuda.
Hamilton je na sebe přísný
Přesto Angličan nepůsobí spokojeně. Problémem je, že se stále nedokáže zcela sžít s filozofií současných vozů F1. Jeho kariéra stála na pozdním brzdění a agresivním nájezdu do zatáček – stylu, který nová generace monopostů s ground-effectem příliš neumožňuje. Ty vyžadují plynulejší přístup a maximální jistotu v zadní části vozu. Leclerc si na nové chování Ferrari rychle zvyká, zatímco Hamilton opakovaně mluví o nedostatku důvěry v jeho rudý stroj. V Maďarsku dokonce vypadl už ve druhém segmentu kvalifikace, více než dvě desetiny za týmovým kolegou.
Do diskuse se samozřejmě vkrádá i věk. Hamilton letos oslavil čtyřicáté narozeniny. V historii sice najdeme příklady šampionů, kteří vítězili i po čtyřicítce – Mansell, Prost či Alonso – jenže všichni měli během kariéry delší přestávku. Hamilton závodí bez přestávky už devatenáct let, a to je enormní fyzická i psychická zátěž. „Sezóna s 24 závody vás dokáže naprosto vyčerpat,“ poznamenal trefně podle BBC Damon Hill, sám bývalý britský pilot Formule 1.
Ještě není nic ztraceno
Otázkou je, zda Hamilton dokáže znovu najít ztracené sebevědomí. Jeho kvalifikační ostří se otupilo, ale závodní instinkt i zkušenosti zůstávají. Navíc se blíží změna pravidel, která může vozy vrátit k charakteru, jenž mu sedí. Pokud Ferrari postaví monopost, který bude odpovídat jeho stylu, nemusí být jeho éra zdaleka u konce.
Zatím ale platí, že Hamiltonův začátek u Ferrari je spíše o hledání identity než o triumfech. A otázka, zda jde o přirozený útlum, nebo přerod do nové fáze kariéry, zůstává podle mnohých otevřená.