Tento týden je opravdu hojný co se týče odhalování vozů pro sezónu F1 2023. V pondělí jsme mohli vidět hned tři nové monoposty, v úterý jeden další. Pondělní odhalení FW45 Williamsu jsme obsáhli již v předchozím článku. Nyní si společně rozebereme nové modely MCL60 MCLarenu, AMR23 Astonu Martin a SF-23 od Ferrari, a jak jsou týmy připravené na tento rok.
McLaren letos čeká opravdu speciální rok. Stáj slaví 60 let od svého založení. Na oslavu výročí tým pojmenoval monopost MCL60. Jméno tak má evokovat právě 60 ve sportu. Vůz na trati rozhodně nepřehlédnete. Dominuje velmi výrazná oranžová. Šéfem stáje zůstává nadále Zak Brown. Týmovým principálem se po novu stal dlouholetý člen McLarenu Andrea Stella. Stella zde působil jako hlava oddělení pro vývoj. V sedadle monopostu uvidíme nadějného jezdce Landa Norrise s nováčkem, předloňským vítězem F2, Oscarem Piastrim. Hlavní změny vozu jsou v podvozku auta. V ostatních prvcích je vůz podobný tomu loňskému.
Another look? You bet. 😍 Get 𝙧𝙚𝙖𝙡 close to the #MCL60! pic.twitter.com/LwPCGH7zH1
— McLaren (@McLarenF1) February 15, 2023
Do Astonu Martin přešel zkušený matador Fernando Alonso. Jeho zkušenosti jsou ve stáji velmi vážené. Přínos má především pro druhého jezdce Lance Strolla. Stroll závodí za Aston Martin od roku 2019, tehdy ještě pod jménem Racing Point. “Myslím si, že je šance na výhru. Možná ne úplně tento rok, ale jsme na dobré cestě. Jsem nohama na zemi. Lhal bych, kdybych řekl, že jsme schopni vítězství, ale máme solidní základ pro budování do budoucna. Ze začátku sezóny musíme být trpěliví. Musíme si na nové auto zvyknout, ale věřím, že v druhé polovině sezóny budeme končit na předních příčkách,” předpověděl Španěl Alonso. Vůz je již klasicky laděn do zelena. Na první pohled silně připomíná loňský Red Bull RB18. Pozměněné bočnice po vzoru Ferrari, snížení hmotnosti vozu a předělání podvozku by společně mělo zaručit lepší přilnavost a balanc v zatáčkách. Přední spoiler připomíná ten od Mercedesu.
Pozadu nezůstalo ani Ferrari. V úterý se blýsklo novým modelem SF-23, který pokračuje ve směru, který technický tým Ferrari určil již loňskou sezónu. Scuderia se soustředila spíš na vylepšení, než na předělání monopostu. Výkon není problém. Ferrari si minulou sezónu dokázalo vydobýt 12 provizorních pozic. Hlavní problémem byla spíš spolehlivost motoru. Ferrari se často potýkalo se selháním hnací jednotky. Změny zaznamenal nový model také v aerodynamických prvcích. Předělané bočnice, upravený přední spoiler, vylepšené odpružení nebo také lepší odvod tepla.