Více
    0.6 C
    Czech
    Úterý, 25 ledna, 2022

    Porazil Alonsa i Barichella, teď chce vyzvat lídra formule 1. Český jezdec dobývá svět eRacingu

    Reklama

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    O tom, jak se za dva roky dostat na úplný vrchol, by mohl Lukáš Podstata klidně napsat i knihu. Domů si koupil volant, začal závodit v eRacingu, teď už se ale může honosit titulem pro suverénního mistra republiky v Mercedes-Benz Virtual GP. Jak se z armádního IT specialisty stal tak dobrý jezdec? Tak to si nechte vyprávět.

    Je mu 27 let, závodí za Entropiq a patří mezi českou elitu. Kromě toho, že Podstata září na tuzemské scéně, už ale stihl během své krátké kariéry vyzvat třeba borce z formule 1, jakými jsou Fernando Alonso nebo Rubens Barichello.

    „Jezdil jsem proti Fernandu Alonsovi nebo Rubensi Barichellovi. Jenže oni jsou spíše hobby jezdci, kteří si jezdí ve volných chvílích pro radost, takže se vůbec nechci chlubit, že jsem je porazil. Pro ně je to už opravdu jen zábava,“ mírní vášně Podstata.

    Teď ho ale čeká skutečná lahůdka. Síly změří se současným lídrem seriálu Maxem Verstappenem. Tam už to bude jiná liga. „Verstappen a Norris jsou na jiné úrovni, uvidíme, jak se nám proti nim bude dařit. Začali jsme společně s Martinem Sirotkem jezdit 24H Series, ve kterém jezdí za jeden z nejlepších týmů na světě. Proti jezdcům formule 1 bychom se měli postavit na konci února,“ přibližuje.

    Cesta na vrchol za 2 roky

    Aby se někdo stal šampionem, trvá to často i desítky let. Ne v případě Lukáše Podstaty. Jak je něco takového možné? „Těžko říct. Mně lidé říkali, že ve mně talent vidí, ale asi se nečekalo, že mi to půjde tak dobře. Pracoval jsem se zahraničními jezdci, kteří mi hodně pomohli. Samozřejmě si člověk musí tréninky s nimi zaplatit. Takže bych řekl, že je to kombinace tréninku a talentu,“ říká.

    Sám ale prý nic podobného nečekal. Stále pracuje jako IT specialista u armády. „Chodím na čtyřiadvacetihodinové směny, takže jsou dny, kdy se tomu nemůžu věnovat vůbec s tím, že potom mám zase více času. Takže to jde, ale chtěl bych poděkovat i kolegům, kteří mi občas vyhoví, abych mohl jezdit naplno,“ upřesňuje elitní český jezdec.

    Co bude teď? Reálný monopost by si určitě vyzkoušet chtěl. „Chtěl bych zjistit, jestli na to mám i v reálu. Je potřeba si ale uvědomit, že v realitě člověka ovládá i strach, protože pokud nabouráte na počítači, tak se nic neděje. Když nabouráte v reálu, tak jde o zdraví a u menších kolizí o peníze. Přemýšlím nad amatérskými závody v Brně nebo v Mostě. Rád bych si zkusil alespoň hodinku na trati a potom bych uviděl, jestli to má cenu,“ plánuje Podstata.

    Reálný kokpit doma nemá, tři obrazovky stačí

    Pořídit si domů skutečný závodní monopost a trénovat na něm? To stojí hromadu peněz. Podstatovi stačí tři obrazovky a má vystaráno. Podle jeho slov prý tohle bohatě stačí k tomu, aby se člověk vtáhl do děje.

    „Zrovna o víkendu jsem přešel na triple screen, což znamená, že vidím okolo celého auta. Teď mám daleko lepší přehled a lépe vidím do zatáček. Vždy říkám, že opravdový simulátor mají jen ty největší společnosti jako Ferrari nebo třeba Mercedes, protože na něj mají finance. Na druhou stranu i tři obrazovky a dobrý formulový volant dokážou člověka vtáhnout do děje,“ myslí si.

    Profi hráči Counter-Striku, League of Legends nebo FIFY. To je známá věc. Do popředí se ale dostává si eRacing. „Myslím si, že třeba oproti Counter Striku byl eRacing opomíjený, ale pandemie mu paradoxně hodně pomohla, protože se celá scéna zpopularizovala a přibylo hodně jezdců. S tím začaly růst odměny za vítězství v závodech a tím pádem i platy pro jezdce,“ říká jezdec.

    „Zatím je eRacing v plenkách, ale může být mnohem populárnější i vzhledem k tomu, že zaujme i starší generaci. Dnes ti nejlepší jezdci se mohou virtuálním závoděním živit. Já osobně se mohu díky Entropiqu a dalším partnerům závodění věnovat na profesionálnější úrovni,“ je rád Podstata.

    V plánu má co největší porci závodů a myslí si, že se může pohybovat na scéně ještě hodně, hodně dlouho. „Myslím si, že se dá jezdit klidně až do čtyřiceti let. V tomhle je eRacing podobný jako reálný motorsport. Pokud to má člověk v hlavě srovnané, tak může vydržet dlouho,“ věří svěřenec Entropiqu.

    Tak mu držme palce!

    Sledujte nás na sítích

    NEJNOVĚJŠÍ

    Sébastien Loeb

    Mimozemšťan Loeb kraloval úvodní Rallye Monte Carlo. Připsal si triumf č. 80 a zničil několik rekordů

    Mnozí se ptají, zda tenhle Francouz vůbec pochází z planety Země. Legendární závodník Sébastien Loeb ani ve svých 47 letech nehodlá odejít do důchodu a i dál vítězí. O víkendu si jezdec ve službách Fordu podmanil podnik v Monte Carlu, navíc už poosmé ve své kariéře. Kromě toho přepsal dějiny motorsportu.
    Martin Michek

    Náročný Dakar očima šťastlivce Michka. Prošel jsem si peklem, hodnotí po finiši jezdec

    Jednu z nejvíce emociálních soutěží absolvoval tým ORION – Moto Racing Group. Po velkých komplikacích a dopravní nehodě se dostal do cíle Martin Michek, který byl jen pár vteřin od vyřazení. Nakonec dokončil Dakarskou rallye na 36. místě. Milan Engel bojoval v kategorii jezdců bez asistence, kde byl druhý! Celkově ročník jako skončil jako třicátý. „Letošní Dakar byl velmi náročný, ale potvrdili jsme, že se můžeme měřit se špičkou. Příběhy, který jsme zažili, jsou na knihu,“ tvrdil Ervín Krajčovič, šéf českého týmu, který se bude soustředit na mistrovství světa.
    Martin Michek

    Michka před koncem na Dakaru zachránil kolega z Ekvádoru. Fakt frajer, smekl jezdec

    Jezdec s číslem 143. Ekvádorec Juan Puga by se měl stát hrdinou čtvrtečního dne na Dakarské rallye. Obětoval se a věnoval přední kolo své motorky Martinu Michkovi, který mohl po havárii na duně dojet do cíle. Sice nabral ztrátu více než čtyři hodiny, ale český jezdec pokračuje. „Závodilo se tvrdě, hrozilo, že vypadnu. Ale poslední jezdec mě zachránil. Je to frajer a chci se s ním ještě více seznámit,“ děkoval Michek, který po předposlední etapě klesl na 37. místo v celkovém pořadí. Milan Engel z týmu ORION – Moto Racing Group je průběžně třicátý a druhý v kategorii jezdců bez asistence mechaniků.
    Čábela a Lounová

    Čábela s Lounovou se konečně rozjeli. Posádky používají pro navigaci aplikace, štve pilota

    Konečně! Mercedes G500 se rozjel podle představ a zkušený pilot Martin Čábela začíná být spokojený. Posádka týmu Moto Racing Group dokončila skvěle desátou etapu a je před branami cíle Dakarské rallye. „Auto se nám podařilo rozpohybovat, byl jsem nadšený, jak se to změnilo,“ prohlásil Čábela, kterého v kategorii Dakar Classic naviguje populární zpěvačka Olga Lounová. „Vypadá to, že se nám do cíle podaří dostat. Počkejte si ale ještě na pátek,“ dodal Čábela.
    Martin Michek

    Budoucnost motorek je elektrická. Nebráním se, sám mám elektromobil, říká Michek

    Na letošní Dakarské rallye se o tom často mluví… Budoucnost pouštní soutěže v roce 2030 se plánuje nastavit z obnovitelných zdrojů, údajně z elektromobility. Však se také po dunách prohání hybridní audi. Ale jak je to v oblasti motorek? Provádí se nějaké konkrétní kroky pro technologický přechod? „Zatím o tom nevíme. Nedokážeme si představit, že bychom v následujících letech závodili na elektrických motorkách,“ prohlásil Ervín Krajčovič, šéf týmu ORION – Moto Racing Group. Martin Michek a Milan Engel si pochvalují přítomnost se spalovacími motory. „Budoucnosti se však nebráním, sám mám elektromobil,“ dodal Michek, který se v úterý dostal mezi dvacítku nejrychlejších.
    Kimi Räikkönen

    Veterán formule 1 po konci kariéry. F1 nikdy nebyla mým životem, říká Kimi Räikkönen

    Na konci loňské sezony se svět formule 1 rozloučil s jednou obrovskou legendou. Monopostům, boxům a závodům dal po Velké ceně Abú Dhabí sbohem finský jezdec Kimi Räikkönen. Majitel největší porce startů v seriálu, mistr světa z roku 2007 a ikona, které s jejíž ztrátou se dá vyrovnat jen hodně těžko. Pro německý deník Bild se Fin rozpovídal o svých dalších plánech.
    Reklama
    Reklama
    Reklama