Ještě na konci srpna se zdálo, že Oscar Piastri má svůj první titul mistra světa Formule 1 pevně ve svých rukou. Po bezchybné jízdě na Velké ceně Nizozemska vedl šampionát s náskokem 34 bodů před týmovým kolegou Landem Norrisem a o 104 bodů před Maxem Verstappenem. Jenže od té doby se situace dramaticky změnila.
Po vítězství v Zandvoortu přišla Velká cena Itálie v Monze, kde se McLaren dopustil několika sporných týmových rozhodnutí. Během kvalifikace Piastri pomáhal Norrisovi poskytnutím aerodynamického „tahu“, což mu mělo pomoci postoupit do další části. Norris nakonec Piastriho v kvalifikaci porazil a do závodu startovali na druhém a třetím místě za Verstappenem.
Tlak se stupňuje
V samotném závodě došlo ke zmatku při zastávkách v boxech. Norris sice vedl, ale nechal Piastriho zajet do boxů jako prvního. Kvůli drobné chybě při výměně pneumatik se jeho vlastní zastávka zdržela a Piastri se ocitl před ním. Krátce nato dostal instrukci, aby svého kolegu pustil zpět před sebe, což sice udělal, ale s jasným nesouhlasem. „Řekli jsme, že pomalý pitstop je součást závodu, tak nevím, co se změnilo,“ reagoval podle Sky News v rádiu.
Podobná situace se opakovala i o několik týdnů později v Singapuru, kde Piastri po výborné kvalifikaci startoval ze třetího místa. Norris, pátý na startu, však agresivním manévrem ve třetí zatáčce lehce kontaktoval jak Verstappena, tak Piastriho, který málem skončil ve zdi. Zatímco Norris dojel na pódium, Piastri se musel spokojit se čtvrtým místem. Frustrace začala narůstat.
Noční můra v Baku
Katastrofa přišla v Baku, kde loni Piastri slavně zvítězil. Tentokrát se mu však nedařilo od začátku – havaroval už v kvalifikaci a v závodě po špatném startu a vlastní chybě skončil ve zdi už v prvním kole. „Nebyl to můj nejlepší moment,“ přiznal upřímně pro F1 News po závodě. „Udělám všechno pro to, abych se z toho poučil.“
Podle šéfa týmu Andrea Stelly má Piastri potíže zejména v podmínkách s nízkou přilnavostí – tedy přesně v těch, které v Ázerbájdžánu panovaly. „Je to oblast, kde se může dál zlepšovat. A podle jeho standardů to půjde rychle,“ uvedl Stella.
Napětí v Austinu
Další nepříjemnosti přišly v Austinu, kde vyšlo najevo, že Norris dostal od týmu „vnitřní postih“ za incident ze Singapuru. Podrobnosti nikdo neprozradil, ale spekulovalo se, že Piastri dostal v kvalifikacích přednost v garáži. Ani to mu ale nepomohlo – v kvalifikaci skončil šestý, tři desetiny za Norrisem, a v závodě nedokázal najít tempo. Nakonec dojel pátý, daleko od bojů o pódium.
Piastri tak sice zůstává v čele šampionátu, ale s čím dál menším náskokem. A pokud chce svůj první titul opravdu získat, bude muset ukázat, že zvládne tlak stejně dobře, jako zvládá rychlost.