Drama ve slunné Monze rozhodně nechybělo. Lando Norris dokázal na Velké ceně Itálie stáhnout náskok týmového kolegy Oscara Piastriho v šampionátu na 31 bodů. Nechybělo ale mnoho a rozdíl mohl být ještě větší. McLaren totiž musel řešit nepříjemnou situaci po pomalé zastávce v boxech, která poslala Norrise za záda Australana. Nakonec přišel pokyn a pořadí se vrátilo do původního stavu.
McLaren se rozhodl pro netradiční krok – poslal jako prvního do boxů Piastriho, přestože byl na trati až za Norrisem. Důvod? Hlavně snaha zajistit, aby oba oranžové vozy bezpečně udržely pódium před dotírajícím Charlesem Leclercem. Norris souhlasil s tím, že jeho týmový kolega zastaví dřív, pokud nedojde k podkopání strategie.
Jenže právě to se stalo. Norris měl o kolo později problém s dotažením předního levého kola a jeho pit stop trval téměř šest sekund – o čtyři více než Piastriho. Výsledkem bylo prohozené pořadí.
Týmový pokyn a reakce jezdců
„Oscare, vrať Landa před sebe. Je to férové řešení,“ ozvalo se podle BBC z rádia. Piastri se zpočátku bránil, připomněl, že „pomalý pit stop je prostě součást závodění“, ale nakonec Norrisovi pozici uvolnil. Do cíle zbývalo pouhých pět kol a Australan už nedokázal znovu zaútočit. „Rozhodnutí bylo fér,“ uznal po závodě Piastri. „Lando byl přede mnou prakticky celý víkend a je důležité, aby tým fungoval jako celek. Určitě si to ale s týmem ještě vyjasníme.“
Principy před body
Šéf týmu Andrea Stella po závodě vysvětlil, že klíčové nebyly jen samotné body, ale i hodnoty, které McLaren ctí. „Nejde jen o férovost, ale o konzistenci. Nechceme, aby o titulu rozhodovaly chyby v boxech nebo špatná koordinace. Proto jsme vrátili pořadí tak, jak bylo před zastávkami,“ uvedl pro Sky News.
Podle něj šlo o ochranu týmové atmosféry a důvěry. „Na zastávkách spolupracují mechanici obou jezdců. Nemůžeme připustit, aby někdo nesl zodpovědnost za to, že kvůli němu jeden jezdec přijde o pozici. Tohle bylo správné rozhodnutí,“ vysvětlil.
Zkušenost do budoucna
Oba jezdci i vedení týmu se shodli, že každý závod přináší jiné okolnosti. Pokud by mezi nimi jelo více soupeřů, situace by se řešila jinak. Norris i Piastri jasně řekli, že nechtějí vyhrávat ani prohrávat kvůli týmovým příkazům, ale čistě na trati.
McLaren tak v Monze ukázal, že v boji o titul dvou vlastních pilotů bude hrát klíčovou roli nejen rychlost, ale i důsledné dodržování principů. A i když si Piastri odvezl menší náskok, Norris může cítit, že díky týmu dostal zpět to, co si za celý závod zasloužil.